|
KONKURS |
W grudniu nagrodą jest książka
Cujo
Stephen King
Powodzenia.
|
|
|
REKLAMA |
|
|
|
|
ON-LINE |
Serwis przegląda: 1989
użytkowników.
Gości: 1989
Zalogowanych: 0
|
|
|
|
|
|
|
61104
|
O filozofii
|
|
Data 10-03-01
|
Typ I-inny
|
Kategoria Filozofia/-/-
|
Rozmiar 11 kb
|
Czytane
2450
|
Głosy 5
|
Ocena 5.00
|
|
Zmiany 10-03-04
|
Dostęp W -wszyscy
|
Przeznaczenie W-dla wszystkich
|
|
Autor:
Massther
|
Podpis: Massther
|
|
|
Krótki tekst będący rozmyślaniem nad pojęciem "filozofia"
|
Opublikowany w:
|
..
|
|
KOMENTARZE
|
|
|
|
znalezionych: 6 na 1 stronach
|
|
|
Ciekawe filozofowanie o filozofii.
|
|
|
|
|
|
|
Tekst sam w sobie jest dobry. Mam tylko jedną uwagę. Piszesz, że tekst powstał z powodu irytacji o konieczności nauki filozofii. Pozornie masz rację, co może potwierdzać napisany wyżej przykład z nauką gry na gitarze. Zgoda na to, że nauczana filozofia tak jak nauczana na przykład fizyka czy matematyka nie ma najmniejszego sensu. Tak też uczy się dzieci religii w szkołach. Zasada że Bóg stworzył świat jest tak samo bezdyskusyjnie podawana jak to że 2 plus 2 równa się połowie z 8. Ale w nauczaniu filozofii nie o to chodzi - przynajmniej moim zdaniem - w nauczaniu filozofii chodzi przede wszystkim o obcowanie z mądrością, tak samo jak w nauce gry na gitarze, nawet jakiegoś jednego utworu chodzi o obcowanie z muzyką. Żadna myśl nawet ta największa nie jest całkowicie oderwana od myśli innych wcześniej stworzonych bo jak świat długi i szeroki tak wszędzie żyli ludzie którzy myśleli podobnymi kategoriami, mieli te same problemy. Chłopak który ocenił grę komputerową za wspaniałą nie mógłby tego zrobić samym procesem myślenia, bez wcześniejszych doświadczeń z innymi grami. Tak samo w filozofowaniu nie można a priori założyć, że ta czy inna idea będzie lepsza od innej bez znajomości założeń i ich konsekwencji stworzonych już przed nami. Dlatego uważam, że pomimo iż proces myślenia (w pewnym tylko stopniu) jest procesem indywidualnym to jednak nie nie należy oddzielać go od nauczania filozofii, a już na pewno nie warto się przeciwko temu irytować.Pozdrawiam, racjo.
|
|
|
|
|
|
|
Przemyślenia warte uwagi. Nie aż takie krótkie znowu, ale dobrze się czytało, szczególnie zabawne "przykłady". Myslę, że masz rację z tym większośc ludzi może być filozofem, bo mysli, ale tylko niektórzy zastanawiają się nad problemami zwiazanymi z tym, co nas otacza. Powracając do rozumienia filozofii jako "umiłowania mądrości" to mozna w tym aspekcie też rozważać, kto jest filozofem a kto nie jest. Bo przecież na poczatku filozofia łączyła w sobie wszystkie nauki.
Pozdrawiam ;)
|
|
|
|
|
|
|
Rzuciłeś hasło, dyskusji nie podejmujesz... Czyż filozofia nie polega na dialektyce?
|
Odpowiedź autora (10-03-05)
|
Hm, przede wszystkim dziekuję za poprzedni Twój komentarz i za wytknięcie błędów. Szczerze mówiąc nie czuję potrzeby przekonywania kogokolwiek do mojego zdania, po prostu można się z tym zgodzić lub nie, zresztą komentarze do jakiegoś tekstu nie są chyba miejscem na filozoficzną dyskuję. Bardziej mi zależy nie na narzuceniu zdania, ale na skłonieniu do myślenia. Bo dążenie do celu jest więcej warte i sam cel.
|
|
|
|
|
|
|
Bardzo dobrze uchwycony sens filozofii. Każdy z nas jest filozofem.
|
|
|
|
|
|
|
kryję - kryje; Wikipedia - użyteczne, lecz nie przeceniajmy... Filozofia - umiłowanie mądrości/wiedzy; Stereotyp: filozofia to dumki po piwie/ wynurzenia wariatów. Tak może powiedzieć tylko ktoś, kto nie zakosztował filozofii, lecz tylko ją z daleka zobaczył (90% ludzkości?); "używanie mózgu jest zajęciem tak niesamowicie skomplikowanym, że zasługuje na własną naukę" - sam mózg zasługuje:) anomalie jego używania także:); wyprane - literówka; "każdy jest na swój sposób filozofem. Nie ma osoby, która nie myśli" - ale nie każda jest... ; "ocena co jest dobre, a co złe, albo uzasadnienie co według jakiejś konkretnej osoby jest moralne nie wymaga żadnej wiedzy" - tak: prawo naturalne; "Filozofia nie wymaga żadnej wiedzy" - WIELKI BŁĄD! ONA WYMAGA WIELKIEJ WIEDZY ABY NIE BYŁA WYNURZENIAMI PIJACZKÓW CZYLI PSEUDO FILODUPOZOFIĄ; "filozofia NIE JEST NAUKĄ" - błąd. Chociaż... i tak i nie zarazem. temat na dłuższą dyskusję. "ludzkość składa się z pewnych grup, które to grupy mają swój i tylko swój umysł, który działa w określony dla danej grupy sposób" - to zalatuje szowinizmem... Chyba że masz na myśli archetypy? "czy istnieje rodzaj myślenia nie będący abstrakcją" - raczej nie (symbol) - aczkolwiek... chyba kwestią otwartą pozostaje wiązanie symboli z sobą? (myśl niezaspokojona); przestroić tak, zrezygnować z rozumienia - nie; " Ludzie są do siebie podobni" - archetypowo... na codzień: inni; "„prawdziwy filozof” nie różni się znacząco od słitaśnej szesnastki, która kontempluje kolor swoich paznokci." - tu już przesadziłeś:); "Ale czy myśli mają jakąkolwiek jakość?" - jeśli jesteś człowiekiem, to uratuj przed śmiercią innego a zabij ma istotną różnicę/jakość/wartość...; Haha pozdrowienia dla św. Tomasza z Akwinu;) "Wtedy będziemy szczęśliwy" - literówka; odnośnie lufki - rozpierdalanie sobie mózgu jest autodestrukcją, nie filozofią; Tak, ludzie nie są geniuszami; "który koncentruję się" - literówka; tak, każdy (poza uszkodzeniami mechanicznymi...) może zostać filozofem... NIE! każdy może poznać filozofię jeśli włoży w to rozum i serce, filozofami zostają nie;liczni, mimo że myślą - w ten czy inny sposób - wszyscy; NIE KAŻDE UŻYCIE MÓZGU JEST TAKIE SAMO! "Generalnie ten tekst powstał z powodu skrajnej irytacji wynikającej z konieczności nauki filozofii. Bo to nie przyswajanie wiedzy. To rozmontowywanie i rozstrajanie pewnego niepowtarzalnego dla mojej grupy mechanizmu, jakim jest umysł" - ZMIEŃ PODEJŚCIE! BO NAPISANIE TEGO (BŁĘDNEGO) TEKSTU POKAZUJE ŻE JEŚLI BĘDZIESZ CHCIAŁ JESTEŚ W STANIE ZMONTOWAĆ WIĘKSZY UMYSŁ, NIŻ TEN, KTÓRYM DYSPONUJESZ TERAZ!
|
|
|
|
|
znalezionych: 6 na 1 stronach
|
|
|